Levendige Begraafplaatsverhalen
Waar de dood het leven eindigt, houdt het verhaal het levend
We helpen je met het creatief vastleggen en multimediaal ontsluiten van de verborgen verhalen die begraven liggen op de begraafplaats. Verhalen rondom thema’s die er toe doen en die boordevol gelouterde wijsheid zitten. Verhalen van toen, met betekenis voor nu.
Dit is een Aged Wisdom traject dat onderdeel uitmaakt van The Aged Wisdom Project.
Verhoog de belevingswaarde van rustplaatsen met Levendige Begraafplaatsverhalen
We kiezen in Nederland steeds minder voor begraven, maar we wandelen wel graag en willen leren en geïnspireerd worden. Waarom niet op de vele prachtige begraafplaatsplaatsen die we rijk zijn? Een begraafplaats is bij uitstek een serene plek waar je je hoofd leeg kunt maken. En waar je kunt leren over de stille, vaak roemruchte bewoners en het bijzondere funeraire erfgoed.
Maak je begraafplaats een levendig onderdeel van je gemeente door ontroerende, moedige en grappige verhalen te vertellen van de stille bewoners. Zo boor je nieuwe publieksgroepen aan en voeg je functies zo. We helpen je daar graag mee, zoals we ook deden met de Verhalenroute voor de Gemeente Den Helder.
A-Z ondersteuning
We bieden van A tot Z ondersteuning in het met verhalen van toen betekenis te geven aan nu: visie, creatief concept, projectplan met financiële onderbouwing, de aanvraag bij fondsen, uitvoeren van het project en beheer en onderhoud van de middelen, alles is mogelijk.
Voor veel overheden en erfgoedorganisaties is het verhogen van de belevingswaarde ook noodzakelijk; zij worstelen met de vraag hoe we de vaak prachtige begraafplaatsen die Nederland en Europa rijk zijn, meer functies kunnen geven dan alleen begraven en gedenken. Herkenbaar? Scan de QR-code (of open deze link op je telefoon voor de beste ervaring) en zie wat Red Thunderbird kan betekenen. Of download onze tips verderop deze pagina.
Waar de dood het leven eindigt, houdt het verhaal het levend
Download ons signature artikel over het tot leven brengen van de verhalen van de stille bewoners van begraafplaatsen om zo haar belevingswaarde te verhogen.
Liever online lezen? Lees het artikel dan hier.
Belangstelling
Wie spreek je aan met Levendige Begraafplaatsverhalen?
- Inwoners van je gemeente / stad
- Liefhebbers van funerair en cultureel erfgoed
- Geschiedenisliefhebbers en historici
- Wandelaars
- Toeristen
- Studenten
- Specifieke doelgroepen als vrouwen, ondernemers en jongeren als je actuele thema’s aanboort en ze verbindt met nu. Red Thunderbird heeft kennis van jongeren en geschiedenis als specialisatie.
Laat ons je helpen om mooie, doeltreffende programma te maken. En wist je dat daar vaak ook financieringsmogelijkheden voor zijn? Ook daarmee kunnen we helpen.
Tips om zelf aan de slag te gaan
Wil je zelf aan de slag met het ontsluiten van de verhalen op jouw begraafplaats? Download onze tips!
Een voorbeeld uit de praktijk
De Verhalenroute van Den Helder
Ben je benieuwd hoe een verhalenroute eruit kan zien? Neem dan eens een kijkje bij de verhalenroute van de Algemene begraafplaats Den Helder. In het concept namen we vier thema’s op: Zeeredders & walvisvaarders, Grote Monumenten, Oude Stenen en de Joodse begraafplaats. In een bonusthema zitten specials. Zo ontsloten we met lokale historische verhalenvertellers ruim 40 unieke verhalen. Ook brachten we het verhaal van de beroemdste, nationale zeeredder Dorus Rijkers tot leven met een lokale acteur.
Het project kreeg bij de lancering op 15 april 2024 aandacht van meerdere lokale kranten. De website wordt goed bezocht en de podcast heeft al meer dan 1250 weergaven op Spotify! Er werd zelfs een gedicht over de route geschreven door de Helderse Regina Kikkert.
Red Thunderbird verzorgde dit project van A tot Z: van idee, tot concept, tot uitvoering, communicatie en het beheer het onderhoud van de website. Wil je dat ook? We geven graag een presentatie en gaan dan ook in op de behaalde promotieresultaten.
Om de verhalen uit de Verhalenroute begraafplaats Den Helder te promoten, lichtten we er drie uit; we maakten artikelen, reels en carousselposts voor social media. We ondernamen nog veel meer promotieactiviteiten. Dat kunnen we ook voor jou doen!
Meer dan 400 jaar geschiedenis
Met de Verhalenroute van deze begraafplaats hebben we meer dan 400 jaar geschiedenis in the spotlight gezet. In dit document de kernelementen van het project en een idee van de promotieresultaten tot 5 maanden na de lancering.
Laten we samen de unieke, verborgen verhalen ontsluiten!
Ook de verhalen van jouw locatie ontsluiten?
In onze Aged Wisdom Trajecten helpen we jou van begin tot eind om historische verhalen op te halen, vast te leggen en op een creatieve manier en multimediaal in de spotlight te zetten. Van het opstellen van de visie, het projectplan en het aanvragen van subsidies, tot aan de uitvoering en communicatie: we begeleiden desgewenst het traject van begin tot eind, maar altijd in samenwerking. Bekijk de presentatie op je telefoon door de QR-code te scannen of de link te openen.
Schrijf je in voor de Verhalennieuwsbrief en ontvang informatie en inspiratie over de nieuwste blogs, activiteiten en e-learnings.
"*" geeft vereiste velden aan